عملکرد صحیح سیستم ترمز در خودرو

عملکرد صحیح سیستم ترمز در خودرو

عملکرد صحیح سیستم ترمز در خودرو

با وجود ترافیک های بسیار در سطح شهرها، ویراژ رفتن، بی احتیاطی و دیگر موارد از ترمز گرفتن زیاد استفاده می شود بسیار مهم است این سیستم کاربردی سالم باشد. در این مقاله که توسط فروشگاه سی پی آر یدک، ارائه دهنده انواع لوازم یدکی خودروهای چینی و ایرانی مانند لوازم یدکی برلیانس H330 ،لیفان،ام وی ام،جک جی 5 و … تهیه شده  شما را با عملکرد صحیح سیستم ترمز خودرو آشنا می کند.

ترمز خودرو چیست؟

سیستم ترمز یکی از چندین سیستم حیاتی در خودرو می باشد که نقش آن شتاب یا توقف خودرو در زمان مناسب است که از گذشته تا کنون تغییرات فراوانی در این سیستم به وجود آمده این سیستم نیز الکتریکی شده. نوعی از سیستم ترمز الکتریکی به نام ABS وجود دارد که از قفل شدن ترمز و کشیده شدن لاستیک جلوگیری می کند به نحوی که به صورت مرتب با فشار پدال عملکرد چسبیدن لنت به دیسک را قطع و وصل می کند.

سیستم ترمز خودرو بسته به نوع و عملکرد خودروها متفاوت می باشد. به عنوان مثال در خودروهای سنگین به صورت باری و در خودروهای سواری به صورت الکتریکی و روغن می باشد.

انواع سیستم های ترمز خودرو

  • سیستم ترمز ضد قفل ABS
  • سیستم ترمزEBD

سیستم ترمز ضد قفل ABS

این سیستم از قفل شدن چرخ های خودرو هنگام ترمز گرفتن جلوگیری می کند. در زمانی که در موقعیت فشار دادن بیش از حد پدال ترمز قرار گرفتیم می تواند کنترل خودرو را کاملا در دست داشته باشد. در این هنگام خودرو کشیده نمی شود، از سائیده شدن لاستیک ها جلوگیری می شود و ماشین از جاده منحرف نخواهد شد بنابراین از تصادف و خسارت جانی و مالی هم خبری نیست. با این حال وجود ترمز ABS در مواقع خطرناک توقف و هدایت کردن خودرو را راحت تر و سریعتر می کند.

سیستم ترمزEBD

در خودروهای امروزی علاوه بر ترمز ABS، سیستم کمکی به نام EBD نیز طراحی شده است این دو سیستم با هم در ارتباط هستند. اگر خودرویی دارای سیستم ABS نباشد توانایی مجهز شدن به سیستم ترمز EBD را ندارد.EBD  این امکان را می دهد تا هر چرخ مقدار مناسبی نیروی ترمز دریافت کند.

در زمان ترمز گرفتن خودرو نیروهای وارد شده به هر چرخ متفاوت است بنابراین هر چرخ وزن یکسانی را تحمل نخواهد کرد. اهمیت این گونه  ترمزها در سطوح لیز و لغزنده با سرعت بالا بیشتر نمایان می شود. این سیستم ترمز به راننده در جاده های پیچ و بطور یکنواخت کمک می کند تا سرعت را کم کند و تعادل خود را از دست ندهد.

عملکرد صحیح سیستم ترمز در خودرو

اجزاء سیستم ترمز خودرو

  1. سیستم توپی چرخ
  2. دیسک چرخ
  3. کالیپر
  4. لنت ترمز
  5. پدال ترمز
  6. چرخ
  7. پیچ چرخ

عملکرد اجزاء سیستم ترمز خودرو

سیستم توپی چرخ

توپی چرخ یا کاسه چرخ ساخته شده از فولاد بسیار سخت است این قطعه به شاسی خودرو متصل می شود، شاسی دیسک چرخ و بلبرینگ چرخ را نگه می دارد کمک می کند که چرخ و دیسک چرخ به نرمی حرکت کنند.

دیسک چرخ

دیسک چرخ شامل دو صفحه فلزی است که داخل آن سیستم خنک کننده ترمز وجود دارد به دلیل اصطکاک بالا بسیار داغ می شود. سیستم خنک کننده با جریان هوایی که ایجاد می کند، دیسک چرخان را خنک خواهد کرد.

کالیپر

این قطعه وظیفه اتصال لنت ترمز با دیسک چرخ و نگه دارنده را به عهده دارد. وقتی ترمز فشار داده می شود روغن هیدرولیک باعث حرکت پیستون شده زمانیکه ترمز رها شد پیستون به حالت قبلی بر می گردد. کالپیر ( کالیپر ) و پیستون باید به نرمی با هم حرکت کنند.

لنت ترمز

لنت ترمز به دیسک چرخ فشار وارد می کند و باعث کاهش سرعت می شود. قسمت پشتی لنت شیم قرار دارد که از ایجاد صدای نویز جلوگیری می کند.

پدال ترمز

زمانی که ترمز گرفته می شود نیرویی از پا به  پدال منتقل می شود که اهرم ها به حرکت در می آیند و باعث ترمز گرفتن میشود. خودروهایی که دنده ای هستند سه پدال  کلاچ، ترمز و گاز دارند اما در خودروهای اتوماتیک پدال ترمز وجود ندارد.

چرخ

وقتی ترمز گرفته می شود روغن هیدرولیک وارد بدنه کالیپر شده و پیستون را به سمت داخل فشار می دهد تا لنت و دیسک به هم متصل شوند. با رها کردن پدال ترمز، پیستون به عقب برمی گردد در نتیجه فشار از لنت و دیسک برداشته میشود و باعث اصطکاک با جاده شده که موجب سرعت کم در چرخ ها یا توقف خودرو خواهد شد. چرخ ها عملکرد نهایی در سیستم خودرو را دارند.

پیچ چرخ

قطعه ای که روی چرخ قرارمی گیرد وظیفه متصل کردن توپی ها به لاستیک ها را بر عهده دارد. این پیچ ها باید گشتاورد مناسبی داشته باشند در غیر این صورت به مرور زمان پیچ ها شل شده و بسیار خطرناک است.

نحوه عملکرد سیستم ترمز کاسه ای در خودرو

در زیر قطعات سیستم ترمز کاسه ای به همراه عملکرد آنها توضیح داده شده است.

قطعات سیستم ترمز کاسه ای

  • صفحه نگهدارنده
  • لنت های ترمز (کفشک ها)
  • پمپ ترمز
  • فنر برگشت دهنده کفشک ها
  • رگلاژ ترمز
  • اهرم ترمز دستی
  • صفحه نگهدارنده:

تمام قطعات ترمز روی صفحه نگهدارنده نصب می شوند که خود این صفحه به محور چرخ متصل شده است.

  • لنت های ترمز(کفشک ها):

یک جفت کفشک در قطعات ترمز وجود دارد که بر روی سطح بیرونی آنها لنت ترمز قرار گرفته است این لنت ها با درگیری کاسه چرخ نیروی ترمز گیری و اصطکاک را ایجاد میکند.

  • پمپ ترمز:

به وسیله فشار هیدرولیک مجموعه پمپ اصلی با نگه داشتن پدال پیستون های آن بیرون آمده و کفشک ها را با کاسه چرخ تماس میدهد تا نیروی ترمز ایجاد شود.

فنر برگشت دهنده کفشک ها

فنر بعد از رها کردن پدال ترمز کفشک ها را برای جلوگیری از تماس دائم با کاسه چرخ به داخل می کشد و آنها را از کاسه چرخ جدا می کند.

رگلاژ ترمز

به وسیله این چرخ دنده و تنظیم آن میزان حساسیت یا فاصله لنت ها و کفشک ها از کاسه چرخ را میتوان تنظیم کرد.

اهرم ترمز دستی

یک سیم پیچی یا کابل به اهرم ترمز دستی داخل کابین خودرو متصل است زمانی که راننده خودرو را متوقف میکند و قصد پارک کردن آن را دارد، با کشیدن اهرم ترمز دستی به سمت بالا از طریق انتقال نیرو توسط سیم ترمز دستی اهرم در کاسه چرخ را فعال کرده و کفشک ها به کاسه چرخ می چسبند به این ترتیب از حرکت خودرو جلوگیری خواهد شد.

فنر برگشت دهنده کفشک ها

این فنرها بعد از رها کردن پدال ترمز، کفشک ها را برای جلوگیری از تماس دائم با کاسه چرخ به داخل می کشد و آنها را از کاسه چرخ جدا می کند.

برای خرید قطعات ترمز خودرو می توانید انواع لوازم یدکی خودروهای چینی و ایرانی از جمله برلیانس، ال 90، لیفان،جک جی5، ام وی ام و … کافیست با مشاورین ما در ارتباط باشید.

سخن پایانی

از مطالب فوق دریافتیم تمام اجزاء سیستم ترمز باید سالم باشند تا بتوان یک ترمز به موقع و بدون خطر داشته باشیم در غیر این صورت روی تک تک اجزاء تاثیر گذاشته و باعث آسیب به خودرو و سرنشینان می شود. ترمز ABS و EBD از نوع ترمزهایی هستند که به راحتی می توان خودرو را کنترل کرد و از کشیدگی و منحرف شدن خودرو در جاده ها جلوگیری می کنند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *